Розпис церкви Воскресіння Христового / Wall Painting of the Resurrection Church

Wall painting of Resurrection Church of  Ugersko village, Lviv region, Ukraine. 2006-2008

Христос Пантократор
Поліхромія купольної частини
Christ Pantocrator. Painting of the dome

Покров Пресв. Богородиці
Розпис північного крилосу
Protection of the Holy Mother of God
Painting of the northern part of the church


Свв. Андрій Юродивий та Епіфаній
St. Andrew and Epiphany

Св. Євангелист Матвій
Saint Matthew the Evangelist

Св. Євангелист Лука
Saint Luke the Evangelist

Св. Євангелист Марко
Saint Mark the Evangelist

Св. Євангелист Іоанн
St. John the Evangelist

Розпис церкви Воскресіння Господнього передбачав вирішення низки завдань, таких як стилістичне поєднання архітектурних форм храму та наявного іконостасу зі стінописом; укладання іконографічної програми розписів. Проект та розпис купольної частини виконувалися для захисту диплому на здобуття ступеня магістра на кафедрі сакрального мистецтва Львівської національної академії мистецтв (керівник: проф. Р. Василик). 

Храмова будівля наслідує візантійсько-романський напрямок стилю модерн в українському церковному будівництві кін. XIX - поч. XX ст. Церква у плані хрестоподібна, видовжена по центральній осі. Вівтарна та бокові частини мають півкруглу у плані форму із завершенням у вигляді конхи. Іконостас храму сучасний церкві та виконаний у стилістиці "гуцульсько-закопанського" напрямку цього ж стилю модерн. Для виявлення внутрішньої архітектоніки споруди найкраще пасував розпис на основі візантійської стилістики. Для його стилістичного поєднання з іконостасом було розроблено орнамент на основі геометричних елементів.

Змістовим та композиційним центром стінопису є розпис купольної частини з півпостаттю Христа Пантократора, оточеного архангелами та апостолами. Програма розпису відтворює принцип, сформований у середньовізантійську епоху. Суть її полягає у розгортанні ієрархії сюжетів згори донизу, маючи за своєрідну точку опори купол, який символізує небозвід. Цю ідею було підкреслено і колористичним рішенням: зображення Христа максимально концентрує у собі сині барви, які своєрідними чотирма променями розходяться донизу через трикутники парусів та підпружні арки. Темно-синій колір вказує на небесну славу Христа, він є символом невидимого творіння. Темно-синім тлом оточені також зображення у верхньому регістрі настінних сцен. 

При вірішенні композиції розписів вівтарної частини та крилосів було зроблено спробу втілити принцип, відомий у Візантії, згідно якого композиція вписується у архітектурний об’єм таким чином, щоб долучити віруючого до дійства, яке виявляє сюжет. 

Наприклад, у композиції Покрови свідки заступництва Божої Матері, які з подячним славослів’ям звернені до Неї, зображені внизу, таким самим чином оточуючи вірних і спонукаючи до споглядання чуда. 

Розпис здійснювався в техніці, традиційній для давнього монументального малярства: на основі жовткової емульсії з використанням сухих пігментів.

Юрій Гречин