Ікони церкви Всіх святих / Icons of the All Saints Church

Настінні ікони церкви Всіх святих с. Сопошин Львівської обл. 2010-2014 рр.

Wall icons for the All Saints Church of Soposhyn Village, Lviv Region, Ukraine. 2010-2014


Св. Ярослав Мудрий
МДФ, акрил
St. Yaroslav the Wise
Acrylic on MDF panel
40 x 76 cm

 Мучениця Наталія
МДФ, акрил
Holy Martyr Natalia
Acrylic on MDF panel
40 x 76 cm

Прп. Антоній і Феодосій Печерські 
МДФ, акрил
St. Anthony and Theodosius of the Kyiv Caves
Acrylic on MDF panel
110 х 50 cm

Рівноап. Кирило і Мефодій
МДФ, акрил
St. Cyril and Methodius
Acrylic on MDF panel
110 х 50 cm

Праведні Анна та Єлисавета 
МДФ, акрил
Righteous Anna and Elizabeth
Acrylic on MDF panel
110 х 50 cm


Мучениці Тетяна і Євгенія 
МДФ, акрил
Holy Martyrs Tatiana and Evgenia
Acrylic on MDF panel
110 х 50 cm

Мучениці Віра, Надія, Любов та Софія 
МДФ, акрил
110 х 60


Собор вибраних святих
В першому ряду: 
прав. Марія Вифанська, рівноап. Марія Магдалина, мц. Марія Патриція.
В другому ряду: 
прп. Марія Єгипетська, прп. Марія Константинопольська.  
МДФ, акрил, 110 х 70


Чудотворні ікони Божої Матері
Галичини та Волині
Техніка виконання: МДФ, темпера
35 х 35 см









Видіння пророку Мойсею
МДФ, акрил
110 х 50


Сон праотця Якова
МДФ, акрил
110 х 50



Проповідь Іоанна Предтечі
МДФ, акрил
70 х 70


Комплекс ікон церкви в с. Сопошин (Жовківський район, Львівщина)  утворений кількома циклами композицій: однофігурними поясними іконами, кількафігурними ростовимивибраними чудотворними іконами Богородиці Галичини та Волині, а також старозавітніми  композиціями, що у притворі церкви. 

Перший цикл становлять ікони св. Ярослава Мудрого з моделлю Софії Київської у руках та мучениці Наталії з хрестомсимволом мучеництва

Цикл цілофігурних ікон складніший як у композиційному, так і в іконографічному рішеннях. На кожній іконі зображено кількох святих з атрибутами, що допомагають розкрити зміст як всієї композиції, так і образ кожного святого зокрема. На іконі преподобних Антонія і Феодосія Печерських внизу розміщено зображення Успенського собору, вгорі – чудотворної Печерської ікони Успіння. Рівноапостольні Кирило і Мефодій зображені з текстом укладеного ними алфавіту та хрестомсимволом місіонерстваМучениць Тетяну та Євгенію (ІІІ ст.) об’єднує місце їхньої мученицької кончини – місто Рим. Над ними у медальйоні – небесний покровитель Рима апостол Петро. Св. Тетяна в руці тримає меч, символ її страждань, св. Євгенія – сувій з текстом, який розкриває суть її подвигу до мучеництва – чернече життя в чоловічому образі. Праведні Анна, матір Богородиці, та Єлисавета, матір Іоанна Хрестителя, були, згідно Передання, двоюрідними сестрами. На іконі поєднано дві різночасові події – благовістя архангела Гавриїла Анні під час її молитви у саду про народження дитини та втечу Єлисавети з немовлям Предтечею від воїнів, що вбивали немовлят за наказом Ірода.

Мучениці Віра, Надія, Любов та Софія – святі ранньохристиянського періоду (ІІ ст.). Зважаючи на це, в композиції виявилося доречним застосувати елементи візантійського церковного мистецтва доіконоборчого часу, а саме благословляючу десницю на тлі мандорли, з якої виходять чотири промені з зображенням мученицьких вінків. Такий мотив зустрічається, зокрема, у мозаїчному декорі церков Равенни.

На іконі собору святих жон, що носять імя Марія, представлено образи святих євангельського часу та візантійського періоду. В руках у них – характерні для їхньої іконографії атрибути: у Марії Магдалини – збанок мира;  у Марії Вифанської (сестри Лазаря і Марти)  розквітлий хрест, символ проповіді Євангелія, у Марії Патриції, яка постраждала в період іконоборства – ікона Спасителя; у Марії Єгипетської – сувій з покаянною молитвою; у Марії Константинопольської, яка разом з чоловіком та дітьми завершила життя у чернечому чині – чотки.

Ікони притвору присвячені старозавітній тематиці, що було характерним для поліхромії нартексів візантійських церков. Справа від входу розміщено композицію "Сон Якова", яка є прообразом сходження святих до Христа і таким чином допомагає глибше зрозуміти зміст храмової посвяти на честь Собору Всіх святих. Зліва знаходиться сюжет,  що доповнює попередній. Він пов'язаний з темою Богородиці  і зображає Мойсея перед Неопалимою Купиною.

В розташованій у притворі, над входом до храму, іконі "Проповідь св. Іоанна Предтечі"яка хоч і грунтується на новозавітніх текстах, святого представлено як пророка саме Старого Завіту. В цілому в іконі закцентовано на старозавітньому контексті події через відсутність серед людей, що слухають проповідь,  постаті Христа. На Жовківщині традиція особливого шанування Йоана Хрестителя сягає XVII століття,  коли Жовква була резиденцією короля Яна ІІІ Собеського. Такий статус сприяв інтенсивному розвитку міста, налагодженню міжнародних зв'язків. На цей час припадає діяльність православного братства, розквіт школи іконопису та різьбярства. У знаковій для  українського мистецтва пам'ятці, Жовківсько-Скварявському іконостасі (1697-1699) пензля Івана Рутковича, група сюжетів, пов'язаних з Йоаном Хрестителем, утворюють одну з ключових тем іконографічної програми ансамблю.

Юрій Гречин



Icons for the All Saints Church of Soposhyn village, Lviv region.

Complex of icons of Soposhyn village church is formed with several cycles of compositionsone-figure half-length icons and multi-figure standing and selected wonderworking icons of God Mother of Western Ukraine.

The first cycle includes the pictures of Kyiv King Yaroslav the Wise, martyr Natalia.
The cycles of standing icons are more complex both in compositional and in iconographic respectsEach icon represents several persons with the attributes which help to reveal the content of both the composition in general and the image of each saint in particular.

The icon of saint Kyiv Pechersk Anthony and Theodosiusfounders of Ukrainian monkhoodatthe bottom - the Kyiv Pechersk Lavra Assumption Cathedral is depicted at the top – wonder-working Pechersk icon of God Mother Assumption
Saint Equal-to-the Apostles Cyril and MethodiusApostles of Slavsdepicted with the text of alphabet they compiled and the cross as the symbol of missionary work.

The martyrs Tatiana and Eugenia are combined by the place of their martyr death – city of Roma. Above them – in the medallion – patron saint Apostle PeterSaint Tatiana keeps a sword in her handthe symbol of her sufferingsstEugenia keeps the scroll with the text which reveals the essence of her endeavor before the martyrdom – monkery in the masculine image.

Righteous Anna mother of God Mother and Elizabethmother of John the Baptistaccording to the legend, were the cousinsThe icon combines events happening at different times –Annunciation  by Archangel Gabriel to Anna  during her prayer in the garden of  childbirth and Elizabeth’s escape with the baby Baptist from the warriors who killed the babies under the Herod’s order.

The martyrs FaithHopeLove and Sophia are the saints of early-Christian epochWith this in mindfor the compositionit was appropriate to apply the elements of Byzantine Church arts of pre-iconoclastic epoch namely blessing spear hand against the background of mandorla producing the four rays with the image of  hallos for martyrsIn particularsuch motives can be found in mosaic décor of Ravenna Churches. 

The icon of the Assembly of Saints with the name Mary contains the images of saints of Evangelic and Byzantine Epoch. In their hands they keep the attributes which help to grasp their essence: Mary Magdalene keeps the jar with the myrrh; Mary of Bethany (sister of Lazarus and Martha)  keeps the blooming cross, symbol of Evangelic sermon, Mary Patricia who suffered during the pre-iconoclastic epoch – keeps the icon of Our Savior; Mary of Egypt – the scroll with Prayer of Absolution; Mary of Constantinople who finished her life in monkery – keeps the rosary.

Yuriy Hrechyn