Настінні ікони церкви Всіх святих с. Сопошин Львівської обл. 2010-2014 рр.
Wall icons for the All Saints Church of Soposhyn Village,Lviv Region , Ukraine. 2010-2014
Wall icons for the All Saints Church of Soposhyn Village,
Св. Ярослав Мудрий МДФ, акрил St. Yaroslav the Wise Acrylic on MDF panel 40 x 76 cm |
Мучениця Наталія МДФ, акрил Holy Martyr Natalia Acrylic on MDF panel 40 x 76 cm |
Прп. Антоній і Феодосій Печерські МДФ, акрил St. Anthony and Theodosius of the Kyiv Caves Acrylic on MDF panel 110 х 50 cm |
Рівноап. Кирило і Мефодій МДФ, акрил St. Cyril and Methodius Acrylic on MDF panel 110 х 50 cm |
Праведні Анна та Єлисавета МДФ, акрил Righteous Anna and Elizabeth Acrylic on MDF panel 110 х 50 cm |
Мучениці Тетяна і Євгенія МДФ, акрил Holy Martyrs Tatiana and Evgenia Acrylic on MDF panel 110 х 50 cm |
Мц. Віра, Надія, Любов та Софія МДФ, акрилHoly Martyrs Faith, Hope, Love and their Mother Sophia Acrylic on MDF panel 60 x 110 cm |
Шановані ікони Божої Матері
Галичини та Волині
Revered icons of the Mother of God
of Galicia and Volyn
Ченстоховська (Белзька) ікона Божої Матері МДФ, акрил Our Lady of Czestochowa Acrylic on MDF panel 35 х 35 cm |
Самбірська ікона Божої Матері МДФ, акрил Our Lady of Sambir Acrylic on MDF panel 35 х 35 cm |
Зимненська ікона Божої Матері МДФ, акрил Our Lady of Zymne Acrylic on MDF panel 35 х 35 cm |
Теребовлянська ікона Божої Матері МДФ, акрил Our Lady of Terebovlia Acrylic on MDF panel 35 х 35 cm |
Почаївська ікона Божої Матері МДФ, акрил Our Lady of Pochaiv Acrylic on MDF panel 35 х 35 cm |
Петрівська ікона Божої Матері МДФ, акрил Petrovska Icon of the Mother of God Acrylic on MDF panel 35 х 35 cm |
Холмська ікона Божої Матері МДФ, акрил Our Lady of Kholm Acrylic on MDF panel 35 х 35 cm |
Крехівська ікона Божої Матері МДФ, акрил Our Lady of Krehiv Acrylic on MDF panel 35 х 35 cm |
Видіння пророку Мойсею МДФ, акрил The Vision of Moses Acrylic on MDF panel 50 x 110 cm |
Сон праотця Якова МДФ, акрил The Dream of the Holy Forefather Jacob Acrylic on MDF panel 50 x 110 cm |
Проповідь св. Іоанна Предтечі МДФ, акрил The Sermon of Saint John the Baptist Acrylic on MDF panel 70 х 70 cm |
Комплекс ікон церкви в с. Сопошин (Жовківський район, Львівщина) утворений кількома циклами композицій: однофігурними поясними іконами, кількафігурними ростовими, вибраними чудотворними іконами Богородиці Галичини та Волині, а також старозавітніми композиціями, що у притворі церкви.
Перший цикл становлять ікони св. Ярослава Мудрого та мучениці Наталії.
Цикл цілофігурних ікон містить розбаження святих з атрибутами, що допомагають розкрити зміст як всієї композиції, так і образ кожного святого зокрема. На іконі преподобних Антонія і Феодосія Печерських внизу розміщено зображення Успенського собору, вгорі – чудотворної Печерської ікони Успіння. Рівноапостольні Кирило і Мефодій зображені з текстом укладеного ними алфавіту та хрестом, символом місіонерства. Мучениць Тетяну та Євгенію (ІІІ ст.) об’єднує місце їхньої мученицької кончини – місто Рим. Над ними у медальйоні – небесний покровитель Рима апостол Петро. Св. Тетяна в руці тримає меч, символ її страждань, св. Євгенія – сувій з текстом, який розкриває суть її подвигу до мучеництва – чернече життя в чоловічому образі. Праведні Анна, матір Богородиці, та Єлисавета, матір Іоанна Хрестителя, були, згідно Передання, двоюрідними сестрами. На іконі поєднано дві різночасові події – благовістя архангела Гавриїла Анні під час її молитви у саду про народження дитини та втечу Єлисавети з немовлям Предтечею від воїнів, що вбивали немовлят за наказом Ірода.
Мучениці Віра, Надія, Любов та Софія – святі ранньохристиянського періоду (ІІ ст.). Зважаючи на це, в композиції виявилося доречним застосувати елементи візантійського церковного мистецтва доіконоборчого часу, а саме благословляючу десницю на тлі мандорли, з якої виходять чотири промені з зображенням мученицьких вінків. Такий мотив зустрічається, зокрема, у мозаїчному декорі церков Равенни.
На іконі собору святих жон, що носять ім’я Марія, представлено образи святих євангельського часу та візантійського періоду. В руках у них – характерні для їхньої іконографії атрибути: у Марії Магдалини – збанок мира; у Марії Вифанської (сестри Лазаря і Марти) – розквітлий хрест, символ проповіді Євангелія, у Марії Патриції, яка постраждала в період іконоборства – ікона Спасителя; у Марії Єгипетської – сувій з покаянною молитвою; у Марії Константинопольської, яка разом з чоловіком та дітьми завершила життя у чернечому чині – чотки.
Ікони притвору присвячені старозавітній тематиці, що було характерним для поліхромії нартексів візантійських церков. Справа від входу розміщено композицію "Сон Якова", яка є прообразом сходження святих до Христа і таким чином допомагає глибше зрозуміти зміст храмової посвяти на честь Собору Всіх святих. Зліва знаходиться сюжет, що доповнює попередній. Він пов'язаний з темою Богородиці і зображає Мойсея перед Неопалимою Купиною.
В розташованій у притворі, над входом до храму, іконі "Проповідь св. Іоанна Предтечі", яка хоч і грунтується на новозавітніх текстах, святого представлено як пророка саме Старого Завіту. В цілому в іконі закцентовано на старозавітньому контексті події через відсутність серед людей, що слухають проповідь, постаті Христа. На Жовківщині традиція особливого шанування Йоана Хрестителя сягає XVII століття, коли Жовква була резиденцією короля Яна ІІІ Собеського. Такий статус сприяв інтенсивному розвитку міста, налагодженню міжнародних зв'язків. На цей час припадає діяльність православного братства, розквіт школи іконопису та різьбярства. У знаковій для українського мистецтва пам'ятці, Жовківсько-Скварявському іконостасі (1697-1699) пензля Івана Рутковича, група сюжетів, пов'язаних з Йоаном Хрестителем, утворюють одну з ключових тем іконографічної програми ансамблю.
Юрій Гречин
Icons for the All Saints Church of Soposhyn village, Lviv region, Ukraine
Complex of icons of Soposhyn village church is formed with several cycles of compositions: one-figure half-length icons and multi-figure standing and selected wonderworking icons of God Mother of Western Ukraine .
The first cycle includes the pictures of Kyiv King Yaroslav the Wise, martyr Natalia.
The cycles of standing icons are more complex both in compositional and in iconographic respects. Each icon represents several persons with the attributes which help to reveal the content of both the composition in general and the image of each saint in particular.
The icon of saint Kyiv Pechersk Anthony and Theodosius, founders of Ukrainian monkhood, atthe bottom - the Kyiv Pechersk Lavra Assumption Cathedral is depicted at the top – wonder-working Pechersk icon of God Mother Assumption.
Saint Equal-to-the Apostles Cyril and Methodius, Apostles of Slavs, depicted with the text of alphabet they compiled and the cross as the symbol of missionary work.
The martyrs Tatiana and Eugenia are combined by the place of their martyr death – city of Roma . Above them – in the medallion – patron saint Apostle Peter. Saint Tatiana keeps a sword in her hand, the symbol of her sufferings, st. Eugenia keeps the scroll with the text which reveals the essence of her endeavor before the martyrdom – monkery in the masculine image.
Righteous Anna mother of God Mother and Elizabeth, mother of John the Baptist, according to the legend, were the cousins. The icon combines events happening at different times –Annunciation by Archangel Gabriel to Anna during her prayer in the garden of childbirth and Elizabeth ’s escape with the baby Baptist from the warriors who killed the babies under the Herod’s order.
The martyrs Faith, Hope, Love and Sophia are the saints of early-Christian epoch. With this in mind, for the composition, it was appropriate to apply the elements of Byzantine Church arts of pre-iconoclastic epoch namely blessing spear hand against the background of mandorla producing the four rays with the image of hallos for martyrs. In particular, such motives can be found in mosaic décor of Ravenna Churches.
The icon of the Assembly of Saints with the name Mary contains the images of saints of Evangelic and Byzantine Epoch. In their hands they keep the attributes which help to grasp their essence: Mary Magdalene keeps the jar with the myrrh; Mary of Bethany (sister of Lazarus and Martha) – keeps the blooming cross, symbol of Evangelic sermon, Mary Patricia who suffered during the pre-iconoclastic epoch – keeps the icon of Our Savior; Mary of Egypt – the scroll with Prayer of Absolution; Mary of Constantinople who finished her life in monkery – keeps the rosary.
Yuriy Hrechyn